STRONA INTERNETOWA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W GÓRZE POMORSKIEJ
Spis treści
1.WSTĘP
2.NARZĘDZIA PRACY
3.PROJEKT STRONY
4.BUDOWA WITRYNY
5.ZAKOŃCZENIE
6.BIBLIOGRAFIA
WSTĘP
Jesteśmy dziś świadkami kolejnego milowego kroku na drodze budowy tak
zwanej „globalnej wioski". Dzieje się tak za sprawą coraz większej popularności
Internetu. Ta ogólnoświatowa sieć komputerowa łączy ze sobą coraz większą liczbę
ludzi na całej kuli ziemskiej. Podstawowym jej zadaniem jest przekazywanie
informacji. Oprócz tego, zaczyna pełnić i inne role, które do niedawna
wydawały się być niemożliwe do zrealizowania. Oto prosty przykład - w Internecie
powstaje coraz więcej sklepów. Dzięki temu można dokonywać zakupów, w ogóle nie
wychodząc z domu. Za zakupione produkty płaci się kartą kredytową. Zatem zakupy polegają jedynie na
wybraniu w internetowym sklepie określonego towaru
i podaniu numeru karty kredytowej. Po pewnym czasie pozostaje jedynie odebrać towar z rąk listonosza. Internet
ma swoje początki w końcu lat sześćdziesiątych. Początkowo istniały tylko sieci izolowane. Każda z
nich wykorzystywała swój własny sposób komunikacji, stworzony przez firmę administracyjną. Łączenie poszczególnych sieci było bardzo
drogie, albo niemożliwe.
Dopiero Departament Obrony Stanów Zjednoczonych podjął się stworzenia standardu sieciowego, pozwalającego budować sieci na większą skalę(na razie dla celów wojskowych). Pentagon wiedział, że w przypadku wojny atomowej mogą zostać zniszczone tradycyjne środki komunikacji, a wtedy rząd amerykański straci możliwość wydawania rozkazów. Nowy system miał mieć wiele równoległych połączeń między komputerami, dzięki którym łańcuch wydawania poleceń nie zostanie przerwany.
Nowy system został nazwany TCP/IP(od nazwy dwóch protokołów). W roku 1969 powstała sieć ARPAnet, którą w 1975 roku przekształcono z sieci eksperymentalnej w operacyjną. W 1973 zostaje stworzone połączenie do Wielkiej Brytanii i Norwegii. Rok później zostaje stworzony program do przesyłania wiadomości (e-mail).
W roku 1983 sieć ARPAnet podzielono: na część militarną (MILNET) i część cywilną(ARPAnet). Wtedy użyto po raz pierwszy słowo "Internet" do określenia obu tych części. Dwa lata wcześniej stworzono sieć CSNET dla naukowców uniwersyteckich. W tym samym czasie w Europie stworzono sieć EUnet, pozwalająca korzystanie w poczty elektronicznej i grup dyskusyjnych. W 1983 roku połączono razem sieci ARPAnet i CSNET.
Fakt ten uważa się za początek istnienia Internetu, w zbliżonej do dzisiejszego formie. W 1985 roku amerykańska Narodowa Fundacja Nauki(NSF) podłączyła swoją uniwersytecką sieć do Internetu. W 1988 roku do Internetu podłączonych jest 60 000 komputerów. W roku 1992 roku Tim Berns-Lee stwarza World-Wide Web, a liczba komputerów w sieci przekracza milion. W 1993 pojawia się przeglądarka "Mosaic", pozwalająca odczytywać strony www.
W latach dziewięćdziesiątych z Internetu może korzystać każdy posiadający modem. Niedługo do łączenia się z siecią zaczęto wykorzystywać telewizje kablowe. Liczba użytkowników Internetu ciągle wzrasta, coraz więcej firm zamieszcza tam swoje oferty, można w nim znaleźć informacje praktycznie o wszystkim. W sieci można dowiedzieć się np., jaka pogoda jest w danym mieście (nie tylko w Polsce, ale i na świecie), jakie hotele mają wolne miejsca, ile kosztują, można zrobić zakupy, porozmawiać na żywo z jakąś osobą (poprzez kamerę i mikrofon, sam mikrofon lub pisząc na klawiaturze) znajdującą się nawet na drugiej półkuli, oraz skorzystać w wielu innych usług oferowanych dla internautów.
W oparciu o serwer www można zorganizować lokalną bazę danych dla przedsiębiorstwa lub prywatnego użytkownika. Można także wykorzystać witrynę do zaprezentowania firmy lub szkoły.
Celem tej pracy jest przedstawienie
Samorządowej Szkoły Podstawowej w Górze.
NARZĘDZIA PRACY
Strony WWW można tworzyć z użyciem edytorów graficznych, działających tak, jak edytor tekstu. Można je też tworzyć tekstowo, to znaczy poprzez edycję ich kodu źródłowego, co daje lepsze rezultaty.
Wiadomo, że edytory graficzne pozwalają skupić się na kompozycji i treści, ale starannie ukrywają kod źródłowy. Praca odbywa się wtedy w trybie graficznym, który możliwie najdokładniej oddaje wygląd strony w przeglądarce. Narzędzia pracujące w taki sposób określa się nazwą edytorów WYSIWYG (ang. What You See Is What You Get). WYSIWYG jest możliwy do osiągnięcia w pracy z edytorem tekstu takim jak Microsoft Word oraz z programami graficznymi.
Dokumenty internetowe są tworzone w języku HTML, który jest pochodną języka SGML, służącego do opisu struktury dokumentu, nie ich strony wizualnej. Z czasem twórcy przeglądarek zaczęli wbudowywać w swoje programy różnego typu znaczniki formatujące, dzięki którym strony WWW mogły stać się bardziej urozmaicone. Spowodował to jednak sytuację taką, że niektóre dokumenty mogły być przeglądane tylko z wykorzystaniem konkretnego programu, co było bardzo uciążliwe dla użytkowników Internetu.
Zaistniała potrzeba wprowadzenia jednolitych zasad formatowania tekstu i projektowania wyglądu dokumentów tak, aby niezależnie od przeglądarki dokument nie zmieniał się lub zmieniał się tylko w nieznacznym stopniu.
Rozwiązaniem tych problemów okazała się idea kaskadowych arkuszy stylów CSS ( Cascading Style Sheets).
Style nie są skomplikowane w konstrukcji. Dają zarazem duże możliwości manipulowania wyglądem dokumentu, jakich brakowało w tradycyjnym języku HTML.
Podczas pracy ze stronami WWW może zajść potrzeba użycia stylu tylko w jednym dokumencie lub nawet tylko we fragmencie tekstu. Należy wtedy utworzyć definicję takiego stylu, a następnie osadzić jaw dokumencie.
Każdy dokument może posiadać własny arkusz stylów, zawarty w obrębie sekcji HEAD. Wtedy mówimy, że został utworzony arkusz zagnieżdżony w sekcji HEAD.
Innym rozwiązaniem jest stosowanie formatowania wspólnego dla wszystkich części składowych witryny. Wtedy tworzy się oddzielny plik, który jest powiązany ze stronami WWW danej witryny i w nim umieszcza się arkusz stylów. Daje to dodatkowe możliwości ułatwiające wprowadzanie zmian w dokumencie. Wystarczy, bowiem dokonać tylko zmiany w arkuszu stylów, by na przykład zmienić wielkość czcionki, kolor tła, marginesy lub odstępy od razu w całym dokumencie. Tak utworzony arkusz to arkusz dołączany.
Arkusze stylów mogą być przydatne nie tylko twórcom stron, ale i użytkownikom. Struktura kaskadowa pozwala „przykryć" arkusz w przypadku, gdy użyta przez niego czcionka jest za mała i dla nas nieczytelna.
Jedną z podstawowych cech języka HTML jest nie definiowanie wyglądu strony, tylko jej struktury. Polecenia tego języka to zalecenia dla przeglądarki. Cała trudność w tworzeniu strony WWW polega na tym, aby wyglądała ona dobrze zarówno w najnowszej przeglądarce, jak i przeglądarce działającej na terminalu tekstowym. Wymaga to dość dobrej znajomości języka HTML.
HTML jest formatem tekstowym, który sprawia, że zapis dokumentu hipertekstowego jest zrozumiały nie tylko dla maszyny, ale również dla człowieka. Sprawia również, że strony WWW można tworzyć i przeglądać pod każdym systemem operacyjnym nawet, jeśli nie posiada się żadnych dodatkowych narzędzi ułatwiających pracę. Język ten opisuje strukturę dokumentu. Używa do tego celu poleceń -- znaczników. Może, więc zawierać informację, że na przykład dany element jest nagłówkiem lub akapitem.
HTML może także określać dokładnie jak na przykład ma wyglądać dany tekst, wielkość czcionki, odstępy, margines.
Technicznie rzecz biorąc pliki HTML to pliki tekstowe. Do ich tworzenia wystarczy prosty edytor taki jak na przykład Notatnik. Wymaga on jednak bezbłędnej znajomości kodu HTML. Efekt pracy może zniszczyć także prosty błąd literowy, bo Notatnik nie ma wbudowanej pomocy.
Obecnie na rynku polskim za jeden z lepszych edytorów HTML uważany jest Pajączek. Zastosowanie go w tej pracy ułatwiło bardzo tworzenie strony WWW.
Pomocą było wyróżnienie znaczników, ich atrybutów i wartości kolorami. Dzięki temu łatwiej było dostrzec błędy składniowe. Dużo prościej było poruszać się pomiędzy plikami, z jakich składa się ta witryna.
Pajączek pozwolił na proste wykonywanie operacji na plikach bez konieczności używania standardowych okien.
Edytor pozwalał także na zarządzanie całością witryny, na przykład na otwieranie wszystkich plików na raz, zapisywanie aktualnego stanu prac nad poszczególnymi plikami oraz dokonywanie zmian tekstowych w kilku plikach na raz. Program Pajączek dysponuje również pomocą dotyczącą języka HTML. Ponieważ jest to edytor polski, więc nie ma problemu z polskimi znakami oraz korektą błędów ortograficznych i autokorektą.
Program ten pomaga także początkującemu twórcy stron WWW przejść przez etapy tworzenia strony internetowej, gdyż zawiera cały system wskazówek i podpowiedzi.
Także zaawansowany
użytkownik znajdzie w Pajączku coś dla siebie - choćby atrybuty, które przyspieszają
znacznie pracę. Oczywiste jest także użycie skanera do wprowadzania obrazów
i zdjęć oraz programu do obróbki zdjęć, rysunków fragmentów mapy.
PROJEKT STRONY - OGÓLNE ZASADY
Serwis WWW czy
pojedynczą stronę projektujemy zazwyczaj biorąc pod uwagę jeden z takich
celów jak:
-
chęć dotarcia do jak największej liczby
użytkowników Internetu,
-
stworzenie efektownego serwisu,
-
prezentacja konkretnej
informacji,
-
zaprezentowanie własnych
umiejętności.
Niektóre z powyższych celów pozostają w konflikcie z innymi, co wymaga od projektanta starannego ich wyważenia,(dotyczy szczególnie dwóch pierwszych celów). W przeciwnym wypadku powstanie strona zawierająca mnóstwo informacji, aczkolwiek przerażająco nudna i nieciekawa estetycznie. Z kolei uatrakcyjnienie strony różnymi trikami i efektami może doprowadzić do narażenia Internautów na ciągłe komunikaty o błędach, a stronę obejrzeć będzie można tylko z wykorzystaniem jednego konkretnego programu klienckiego.
Często też na stronach projektantów pragnących pochwalić się swoimi
umiejętnościami w programowaniu lub posiadaniem najnowszych narzędzi
często panuje taki natłok efektów specjalnych, że na treść nie starcza już
miejsca.
Największy wpływ na atrakcyjność strony ma jej ogólny wygląd. Projekt
graficzny, czas ładowania, użyte czcionki czy łatwość nawigacji to czynniki
decydujące o powodzeniu serwisu internetowego.
Projektując stronę należy brać pod uwagę następujące czynniki: - szybkość połączenia; należy unikać technologii typu Flash i "ciężkiej" grafiki jeśli spodziewamy się, że użytkownicy naszego serwisu będą w większości łączyć się z Internetem przez modem,
zgodność z przeglądarkami; pomimo rozwoju technologicznego przeglądarek niektóre problemy pozostają nierozwiązane, Netscape na przykład wspiera tylko niewielką liczbę funkcji arkuszy stylów CSS. Jeśli decydujemy się na użycie CSS, a znaczna część osób, które będą odwiedzać nasz serwis będzie używać Netscape należy przygotować różne wersje stron dla różnych przeglądarek. Pamiętać należy o sprawdzeniu, jak nasza strona wygląda w różnych przeglądarkach. W tym celu można użyć narzędzia AnyBrowser.com ,
wymagania sprzętowe; nie należy zakładać, że użytkownicy naszego
serwisu mają
najnowsze, bardzo szybkie
komputery. Z umiarem prezentujemy ruchomą
grafikę, czy też pliki muzyczne, rozdzielczość monitora; projektując swoje
strony należy brać pod uwagę najczęściej stosowane przez
użytkowników rozdzielczości monitora. Aktualnie standardowymi rozdzielczościami są: 800x600 oraz 1024x768,
W trakcie planowania struktury witryny internetowej należy myśleć przestrzennie, inaczej niż podczas tworzenia tradycyjnej papierowej publikacji. Tworząc witrynę www należy wziąć także pod uwagę niezmierzoną ilość czynników oraz różnorodne możliwości odbioru odwiedzającego. Przejrzystość struktury ułatwi dotarcie przekazem do potencjalnego odbiorcy. Dzięki użyciu łatwo zrozumiałych i krótkich nazw połączeń, odwiedzający witrynę łatwo zorientuje się w jej zawartości i bez trudu znajdzie drogę do potrzebnej strony.
BUDOWA
WITRYNY
W tej pracy wyróżniono następujące zagadnienia:
Galeria zdjęć – zawiera kilkanaście zdjęć dotyczących
aktualnych spraw szkoły, po kliknięciu na miniaturze w drugiej ramce otwiera się
zdjęcie oryginalnych rozmiarów
Szkoła- w tym dziale zamieszczone zostały
różnorodne informacje dotyczące działalności
szkoły- samorządu uczniowskiego oraz zajęć pozalekcyjnych –oferowanych przez szkołę,
pracy pedagoga, biblioteki, strona o patronie szkoły i o misji szkoły.
Nauczyciele-pojawia się zdjęcie
nauczycieli ,a po kliknięciu na zdjęciu można
przeczytać szczegóły, następnie można „wejść” na strony wyróżnionych nauczycieli
gdzie znajdują się ich naukowe publikacje.
Uczniowie- to w zamyśle
strona poświęcona na wyróżnione pracę uczniów-chwilowo pozostająca w budowie.
Góra i
okolice- strona opisująca położenie miejscowości a także krótki rys
historyczny.
Księga
gości- to strona
na którą mogą się wpisywać wszyscy odwiedzający.
Celem tej pracy było przedstawienie witryny internetowej
małej, wiejskiej szkoły położonej w Górze – wsi leżącej nieopodal Wejherowa. W czasie
kiedy tak wiele –małych, a co za tym idzie bardziej przyjaznych uczniom szkół z
powodów ekonomicznych ulega zamykaniu myślę, że należy pokazywać jak
najszerszej rzeszy obserwatorów to, że owe niewielkie szkoły są niezmiernie
aktywne i w pełni wykorzystują zdobycze techniczne ,które
przynosi ze sobą współczesna technika. Wyrażam nadzieję, że każdy, kto odwiedzi
stronę internetową naszej szkoły dokładnie zapozna się z pracą tej placówki.